|
|
|
|
5. Βασική περιγεννητική ιατρική: PBL παρουσίαση
|
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (2021-2022)
|
|
|
1. ΓΕΝΙΚΑ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΣΧΟΛΗ |
|
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ |
|
|
ΤΜΗΜΑ |
|
ΙΑΤΡΙΚΗΣ |
|
|
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
|
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
|
|
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΜΠ0107 |
|
|
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
|
9o (χειμερινό) |
|
|
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΒΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΓΕΝΝΗΤΙΚΉ ΙΑΤΡΙΚΗ: PBL ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ |
|
|
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
Ιωάννα Γριβέα, Αν. Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Νεογνολογίας |
|
|
ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ |
|
- Γεώργιος Συρογιαννόπουλος, Καθηγητής Παιδιατρικής
- Αντώνιος Γούναρης, Ομότιμος Καθηγητής Νεογνολογίας
- Αλέξανδρος Δαπόντε, Καθηγητής Μαιευτικής και Γυναικολογίας
- Αντώνιος Γκαράς, Επίκουρος Καθηγητής Μαιευτικής και Γυναικολογίας
|
|
|
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ |
|
|
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
|
OXI |
|
|
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
|
ΕΛΛΗΝΙΚA |
|
|
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
|
ΟΧΙ |
|
|
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
|
Ναι. Οι παρουσιάσεις και εν γένει τα στοιχεία του μαθήματος θα αναρτώνται σταδιακά στο e-class |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
|
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ 2 |
|
2
|
|
|
|
|
|
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
|
|
|
|
|
|
|
Σκοποί του μαθήματος είναι
- Κατανόηση της παθολογίας της κύησης
- Κατανόηση των επιπλοκών της κύησης στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη του εμβρύου
- Απόκτηση των γνώσεων που είναι απαραίτητες για την έγκαιρη αναγνώριση καταστάσεων που δυνητικά είναι απειλητικές για την έγκυο και το έμβρυο
- Να παρουσιάσει συνοπτικά επικαιροποιημένα δεδομένα της διεθνούς βιβλιογραφίας σε θέματα περιγεννητικής φροντίδας με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες κυρίως του Καναδά, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ
- Να αποτυπώσει την Ελληνική πραγματικότητα και τις απαιτούμενες διαφοροποιήσεις και προσαρμογές των αντίστοιχων διεθνών συστάσεων στη χώρα μας
- Να αναδείξει ορθές πρακτικές στην παροχή περιγεννητικής φροντίδας, οι οποίες θεωρείται από τους επαγγελματίες του τομέα ότι μπορούν να συντελέσουν στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών
- Να εντοπίσει αδυναμίες/κενά του συστήματος, αλλά ενδεχομένως και αναποτελεσματικές πρακτικές της καθημερινότητας, όπως επισημαίνονται από τους ίδιους τους επαγγελματίες του τομέα
Η παρουσίαση των περιστατικών θα γίνεται ταυτόχρονα από γυναικολόγο - μαιευτήρα και Παιδίατρο-νεογνολόγο και θα δώσει την δυνατότητα να γνωρίσει ο φοιτητής τον τρόπο διαχείρισης περιστατικών που αφορούν την περιγεννητική περίοδο και πώς η συνεργασία μεταξύ των δύο αυτών ειδικοτήτων μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση της περιγεννητικής θνησιμότητας και νοσηρότητας.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
|
|
|
|
|
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
|
- Περιγεννητική θνησιμότητα και νοσηρότητα (1 ώρα)
- Οργάνωση Περιγεννητικής Φροντίδας (1 ώρα)
- Φυσιολογική και υπολειπόμενη ανάπτυξη του εμβρύου (2 ώρες)
- Προγεννητική διάγνωση γενετικών νόσων (1 ώρα)
- Εμβρυική παρακολούθηση κατά τον τοκετό (1 ώρα)
- Μη φυσιολογικά εξελισσόμενος τοκετός (1 ώρα)
- Παθολογία της κύησης (2 ώρες)
- Φάρμακα και κύηση (1 ώρα)
- Φυσιολογικός τοκετός (1 ώρα)
- Κύηση υψηλού κινδύνου (2 ώρες)
- Πρόωρος τοκετός (1 ώρες)
- Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση του νεογνού (2 ώρες)
- Σταθεροποίηση και μεταφορά πρόωρου νεογνού (1 ώρα)
- Πολύδυμες κυήσεις (1 ώρα)
- Νεογνά υψηλού κινδύνου για άμεσες και απώτερες επιπλοκές (2 ώρες)
- Περιγεννητική ασφυξία (1 ώρα)
- Σακχαρώδης διαβήτης κύησης (1 ώρα)
- Κακώσεις κατά τον τοκετό (1 ώρα)
- Συγγενείς λοιμώξεις (1 ώρα)
- Παράταση κύησης (1 ώρα)
- Λοίμωξη από στρεπτόκοκκο ομάδας Β στο νεογνό (1 ώρα)
- Απώτερη έκβαση νεογνών υψηλού κινδύνου (2 ώρες)
|
|
|
|
|
|
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
|
- Το κάθε θέμα παρουσιάζεται με προσέγγιση από γυναικολόγο και από παιδίατρο-νεογνολόγο
- Πρακτική άσκηση που περιλαμβάνει συμμετοχή στο Ιατρείο Προγεννητικού ελέγχου, παρακολούθηση τοκετών στο Μαιευτήριο και παρακολούθηση στη διαχείρηση νεογνών που νοσηλεύονται στην Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών
|
|
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
|
- Τεχνολογίες πληροφορικής και μέσων επικοινωνιών για την παρουσίαση του υλικού των διαλέξεων, την διαδικτυακή πληροφόρηση και την πρακτική άσκηση των φοιτητών
- Χρήση λογισμικού για την παρουσίαση των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο.
- Οδηγός μελέτης που περιλαμβάνει τα αρχεία παρουσιάσεων και σχετική διεθνή βιβλιογραφία είναι
- διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class.
- Πληροφορίες για το μάθημα, τους διδάσκοντες είναι διαθέσιμα στις γραμματείες της Παιδιατρικής Κλινικής και της Μαιευτικής-Γυναικολογικής Κλινικής του ΠΓΝΛάρισας
|
|
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
-
Διαλέξεις: Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (28 ώρες)
-
Πρακτική άσκηση: Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (7 ώρες)
- ΑΡΙΘΜΟΣ ΩΡΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ (2 ΩΡΕΣ)
- ΑΡΙΘΜΟΣ ΩΡΩΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ (0,5)
- ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ (14)
- ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΩΡΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (42)
- ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΕΞΕΤΑΣΗ (12)
- ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ (54)
2 ECTS
|
|
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
|
Η εξέταση / αξιολόγηση του φοιτητή γίνεται στο τέλος του μαθήματος με τη συμμετοχή του σε εξετάσεις πολλαπλής επιλογής |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
|
|
|
|
|
|
|
ΒΙΒΛΙΑ
- Νεογέννητο υψηλού κινδύνου του Χ. Κώσταλου, Ιατρικές εκδόσεις Λίτσας
- Μαιευτικά προβλήματα και λύσεις του Γ. Ιατράκη, έκδοση 1η (2016)
ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
- Perinatal Journal
- Journal of Perinatology
- Paediatric and Perinatal Epidemiology
- Journal of Neonatal-Perinatal Medicine
|
|
|
|
|
|
|