|
|
|
|
1. Το φυσιολογικό παιδί
|
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (2021-2022)
|
|
|
1. ΓΕΝΙΚΑ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΣΧΟΛΗ |
|
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ |
|
|
ΤΜΗΜΑ |
|
ΙΑΤΡΙΚΗΣ |
|
|
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
|
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
|
|
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΜΠ0217 |
|
|
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
|
4o |
|
|
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
«Το φυσιολογικό παιδί» |
|
|
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
Ιωάννα Γριβέα, Αν. Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Νεογνολογίας |
|
|
ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ |
|
- Γεώργιος Συρογιαννόπουλος, Καθηγητής Παιδιατρικής
- Αντώνιος Γούναρης, Ομότιμος Καθηγητής Νεογνολογίας
- Εμμανουήλ Αλεξόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Παιδιατρικής –Παιδοπνευμονολογίας
|
|
|
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ |
|
|
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
|
OXI |
|
|
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
|
ΕΛΛΗΝΙΚA |
|
|
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
|
ΟΧΙ |
|
|
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
|
Ναι. Οι παρουσιάσεις και εν γένει τα στοιχεία του μαθήματος θα αναρτώνται σταδιακά στο e-class |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
|
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ 2 |
|
2
|
|
|
|
|
|
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
|
|
|
|
|
|
|
Σκοποί του μαθήματος είναι
- η εξοικείωση των φοιτητών με την προσέγγιση του παιδιού σε όλες τις ηλικιακές ομάδες (νεογνό, βρέφος, νήπιο και έφηβος) είτε ως ασθενή είτε στο πλαίσιο προληπτικής εξέτασης.
- Η εκπαίδευση στη λήψη του ιστορικού στην Παιδιατρική όπως και στη καταγραφή του ατομικού και οικογενειακού ιστορικού. Θα ασκηθούν στην συλλογή πληροφοριών που αφορούν την παρούσα νόσο αλλά και το πως αυτές οι πληροφορίες θα αξιολογηθούν και θα μας κατευθύνουν στην διαχείρηση του περιστατικού.
- Η γνώση των διαφορών που έχει το παιδί από τον ενήλικα και πως εκτιμάται η σωματική ανάπτυξη αλλά και η ψυχοκινητική του εξέλιξη.
- Η ανάλυση καταστάσεων όπως η μετάβαση στην εξωμήτρια ζωή ως νεογνό, η αξία του προληπτικού ελέγχου στην παιδική αλλά και εφηβική ηλικία, η πρόληψη των λοιμώξεων μέσω των εμβολιασμών και ο ρόλος της διατροφής σε σχέση με την απώτερη υγεία των παιδιών.
Επιπλέον θα αναλυθεί η φυσιολογία όλων των συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού (αναπνευστικό, καρδιαγγειακό, ουροποιητικό, αιμοποιητικό, ανοσοποιητικό, ενδοκρινικό, νευρικό) όπως αυτές λειτουργούν σε όλες τις ηλικιακές ομάδες της Παιδιατρικής με σκοπό να μπορεί να προσεγγίσει ο φοιτητής καλύτερα την παθοφυσιολογία των παιδιατρικών νοσημάτων.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών (πρακτικά και θεωρητικά)
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
|
|
|
|
|
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
|
|
|
|
|
|
|
- Λήψη παιδιατρικού ιστορικού (1 ώρα)
- Κλινική εξέταση νεογνού (2 ώρες)
- Κλινική εξέταση βρέφους και παιδιού (2 ώρες)
- Το φυσιολογικό τελειόμηνο νεογνό (2 ώρες)
- Προσαρμογή στην εξωμήτρια ζωή (1 ώρα)
- Σωματική αύξηση-φυσιολογική εφηβεία (2 ώρες)
- Προωρότητα (1 ώρα)
- Ανάπτυξη – ψυχοκινητική εξέλιξη (2 ώρες)
- Περιοδικός προληπτικός έλεγχος στην παιδική ηλικία (2 ώρες)
- Διατροφή – μητρικός θηλασμός (1 ώρα)
- Υγρά και ηλεκτρολύτες σε νεογνά και παιδιά και πρόσληψη θρεπτικών ουσιών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων και μεταβολισμός βιταμίνης D (1 ώρα)
- Φυσιολογία ανοσοποιητικού συστήματος - Εμβόλια (1 ώρα)
- Φυσιολογία αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος στα παιδιά (1 ώρα)
- Φυσιολογία αιμοποιητικού και ενοκρινικού συστήματος στα παιδιά (1 ώρα)
- Φυσιολογία ουροποιητικού και νευρικού συστήματος στα παιδιά (1 ώρα)
|
|
|
|
|
|
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
|
- Διαλέξεις
- Παρουσιάσεις αρχείων πολυμέσων
- Πρακτική άσκηση που περιλαμβάνει λήψη ιστορικού από παιδιά που νοσηλεύονται στην Παιδιατρική Κλινική ή που προσέρχονται στα ΤΕΠ της Παιδιατρικής Κλινικής
|
|
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
|
- Τεχνολογίες πληροφορικής και μέσων επικοινωνιών για την παρουσίαση του υλικού των διαλέξεων, την διαδικτυακή πληροφόρηση και την πρακτική άσκηση των φοιτητών
- Χρήση λογισμικού για την παρουσίαση των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο.
- Οδηγός μελέτης που περιλαμβάνει τα αρχεία παρουσιάσεων και σχετική διεθνή βιβλιογραφία είναι διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class.
- Πληροφορίες για το μάθημα, τους διδάσκοντες είναι διαθέσιμα στη γραμματεία της Παιδιατρικής Κλινικής
|
|
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
-
Πρακτική άσκηση: Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (14 ώρες)
-
Διαλέξεις: Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (21 ώρες)
- ΑΡΙΘΜΟΣ ΩΡΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ (2,5 ΩΡΕΣ
(ΔΙΑΛΕΞΗ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ)
- ΑΡΙΘΜΟΣ ΩΡΩΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ (0,5)
- ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ (14)
- ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΩΡΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (42)
- ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΕΞΕΤΑΣΗ (12)
- ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ (54)
2 ECTS
|
|
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
|
Η εξέταση / αξιολόγηση του φοιτητή γίνεται στο τέλος του μαθήματος με τη συμμετοχή του με τη συμμετοχή τους στην λήψη ιστορικού (30%) και σε γραπτές ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (70%). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
|
|
|
|
|
|
|
ΒΙΒΛΙΑ
-
«Το Φυσιολογικό Παιδί». Συγγραφείς: Μέλη ΔΕΠ - Τομέας Υγείας Παιδιού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΕΟΝ, έκδοση 2020
- «Εγχειρίδιο Παιδιατρικής» Συγγραφείς: N. THALANGE, P. HOLMES, R. BEACH, T KINNAIRD, 1η έκδοση 2012 Επιστημονικές Εκδόσεις ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ Α.Ε.
ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
- Pediatrics
-
JAMA Pediatrics
- Journal of Pediatrics
|
|
|
|
|
|
|